نودریافتگری یا نئوامپرسیونیسم (به انگلیسی: Neo-Impressionism) جنبشی در
نقاشی فرانسوی بود که هم ادامه دهندهٔ دریافتگری (امپرسیونیسم) بود هم
واکنشی در برابر آن.
نودریافتگری مانند دریافتگری دلمشغول بازنمایی رنگ و نور بود، ولی بر خلاف
دریافتگری میکوشید که آن را بر مبانی علمی استوار کند. اساس نظریهٔ
نودریافتگری، دیویزیونیسم و تکنیک مرتبط با آن نقطه چینی (پوانتیلیسم) بود.
یعنی نقطههای مجزا با رنگهای خالص را به گونهای در نقاشی به کار برده می
شوند که در صورت دیده شدن از فاصلهٔ مناسب، حداکثر شفافیت و درخشش را به
دست دهند. در چنین نقاشیهایی نقطه ها هم اندازهاند و به گونهای انتخاب
می شوند که با مقیاس تابلو هماهنگی داشته باشند. هنرمندان این مکتب با
استفاده از این دیدگاه علمی، قصد نمایش ذرات بنیادین (نور و رنگ) را در
آثار تجسمی خود داشته اند.
نودریافتگری عمر چندانی نداشت و هنرمندان مطرح ان عبارتند از :
ژرژ سورا
جرج لمن
ویلی فینچ
پل سیگناک