پس از امپرسیونیسم یا «پست امپرسیونیسم» را «ادراک گرایی الحاقی » هم خوانده اند. گروهی از نقاشان امپرسیونیست کوشیدند که مرزهای تازه ای را در هنر نقاشی به وجود آورند.
لیکن این کوشش، کوشش جمعی و برای هدفی خاص نبود.
بدین جهت مکتب پست امپرسیونیسم را مرحله ای الحاقی از همان تحول
امپرسیونیست ها تلقی می کنند. ژرژ سورا، با شیوه «دیویز یونیزم» یا نقطه
پردازی ، جنبه های علمی و فیزیک رنگ را وارد عالم نقاشی کرد. ون گوک ،
گرایش های اکسپرسیونیستی را درآثارش نشان داد و با قلم زنی های دیوانه وارش
برسطح بوم، بیانگر جنون و عصیان عصر خویش شد.
معروفترین هنرمندان این سبک پل سزان، ونسان ونگوگ و پل گوگن بوده اند
خصوصیات مکتب پست امپرسیونیسم:
الف : پیروان این مکتب درصدد پیشبرد انقلاب مانه و ادامه سبک امپرسیونیسم
بودند.
ب : همانند نقاشان امپرسیونیست همچنان تجربیات معطوف به رنگ و نور را
درآثارشان ادامه دادند.
ج : از لحاظ شیوه های بیان در نقاشی ، هریک از هنرمندان این مکتب، روش خاص
(سبک ) خود را درآثارشان ارائه دادند. گروهی برساختار و سازماندهی عوامل
متشکله آثار خویش تأکید داشته وبه هندسه اثر ومسائل مربوط به قوانین ریاضی
وتعادل و تناسب ونظم و هماهنگی سطوح و فرمها می پرداختند وگروهی دیگر هم
بدون اعتنا به طراحی و ساختمان فرمها، آزادانه تجربیات رنگینی را می
آفریدند.
د. هنرمندان این مکتب پایه گذار مکاتب نقاشی فوویسم، کلاسیک نو، کوبیسم،
سمبلیسم و آبستره شدند.
چون انچنان فرقی با هم ندارند و شاید تشخیصشون سخت باشه و در حقیقت در
راستای همون سبک امپرسیونیسم هستند ، در همین مرحله یک تعریف خلاصه ازش
عنوان کردیم که نمونه کارها در کنار هم قرار بگیره